Speedpyramiden

Det tredje delmomentet i WE är speed. Det innebär att du rider en teknikbana så fort du kan. Men det är viktigt här att inse att flängridning och hög hastighet inte är den givna nyckeln till framgång – tvärt om. Även i speeden är kontrollen, samarbetet och harmonin med hästen det som gör att resultatet blir bra. Jag brukar förklara det som att du ska tänka arbetet med att få till en bra speed som en pyramid. Den understa klossen är bredast och har störst volym. Det betyder att det är där du har mest tid att tjäna. Den mittersta är lite mindre och den översta är ganska liten. Det symboliserar inte bara tiden du har att tjäna på varje bit, utan även tiden du bör lägga på träning och hur viktiga de är i relation till varandra. Den lilla toppbiten är inte mycket att ha om inte de båda undre klossarna är stabila och gedigna.

I basen har du ”felfri på hinder”. Det är det du tjänar absolut mest tid på. Att rida hindren lugnt och harmoniskt med full kontroll och inte ta ett enda felsteg, och förstås att inte få straffsekunder pga hinderfel, är det du har allra mest tid att tjäna på. Om du tittar på en speedritt och jämför tiden ett ekipage är i ett hinder och tiden de är mellan två hinder blir detta glasklart. En stor majoritet av tiden tillbringas i ett hinder, vilket förstås innebär att det finns mer tid att tjäna där än emellan hindren. Därför ska huvuddelen av speedträningen ligga här.

När du byggt en bra och stabil bas i pyramiden, dvs du rider hindren säkert och med bra flyt, kan det vara dags att lägga på nästa bit. Den innehåller ”korta vägar”. En stor del av den här pusselbiten handlar om att träna ryttarens hjärna. Du börjar med pusselbiten redan på framridningen. Även om det är samma bana i teknik och speed ska du gå den två gånger. En gång för tekniken och en gång för speeden. När du går banan för speed gäller det att tänka klokt. Vilka vägar är kortast? Vilken galopp ska du ha ut från ett hinder? När det finns alternativ – vilken väg funkar bäst ur ett speedperspektiv? Det är troligen inte alls samma som är bäst när du rider teknik. Även i hindren kan det finnas tid att spara genom att tänka till och vara taktisk. Vilket håll i fållan blir snabbast om det är valfritt varv i speeden? Är ni snabbare om ni går ner i trav i t ex tunnor eller slalom och kan gå en snävare väg än om ni väljer galopp? Kan du rida snabbare i enkelslalomen i trav eller bibehållen galopp? Byten tar ju lite tid. Genom att välja kloka och korta vägar kan du tjäna mycket tid utan att stressa upp din häst. För en stressad häst raserar ofta basen i pyramiden – felfri på hinder. Då har du förlorat bra mycket mer än du vunnit på din taktik.

När de två understa klossarna i pyramiden ligger stadigt är det dags att lägga på den sista, och minsta klossen. Den handlar om att uppnå maxhastighet under så lång sträcka som möjligt mellan hindren. Den här biten ska du bara träna på om de båda andra står säkert. Skulle träningen leda till problem i de två bottenbitarna måste du gå tillbaka och jobba med dem först. Som ni ser skriver jag att nyckeln är att ha maxhastighet under så lång sträcka som möjligt – inte att ha en hög maxhastighet. Sträckorna mellan hindren är ofta rätt korta, och ju snabbare du kan komma från stillastående till maxhastighet och sedan tillbaka till stillastående, utan att tappa form, samling, lugn och balans, desto mer tid kan du tjäna mellan hindren. Men kom ihåg – det här är bara den sista klossen i pyramiden. Den tid du kan tjäna här tappar du snabbt bort i första eller andra klossen om något går fel.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *