Räta upp och fixa till

I helgen var vi på en halvdagskurs i pilates för ryttare. Passet gick framför allt ut på att vi skulle lära känna och analysera våra kroppar och hitta de djupa muskelgrupperna som man kan träna med långsamma rörelser. Jag visste sedan innan att mina viktigaste sitsproblem är att jag höjer vänster axel och att jag gärna sitter med gamnacke. Detta fick jag bekräftat, och jag fick också lite tankar och funderingar på hur jag kan arbeta med detta. En intressant observation var att om jag vrider om armarna så handflatorna är mer framåt så klarar jag inte av att skjuta fram huvudet. Jag ska alltså försöka tänka på att ha axlar och armar lite mer roterade när jag står och går rent generellt.

Snedheten i axlar och överliv var väldigt lätt för vår lärare Charlotte att få ordning på genom att flytta mitt överliv lite. Problemet är ju att jag inte känner när det är rätt och när det är fel. Men när jag åkte till kontoret igår insåg jag en sak – jag har alltid handväskan eller i detta fall, datorväskan, på vänster axel. Det känns helt fel att ha den på höger. Även om jag har en förhållandevis lätt dator blir det naturligtvis stor skillnad på belastning och det lär påverka hållningen. Så nu har jag dessutom bestämt mig för att väskan ska vara 50% på varje sida – det är bara för mig att lära mig att ha det så.

 

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *