Jag gör slut med Telenor

  • Ibland når man en punkt när det står klart att man måste gå skilda vägar. Vi har haft en relation i bra många år nu. Jag har inte räknat så noga, men det är säkert i alla fall tio. Och det har varit lite upp och lite ner, som i alla förhållanden, men nu räcker det. Telenor – tack för mig.
    Min senaste telefon, en Sony Xperia Z1 compact har varit bra, en telefon jag verkligen gillat. Men för kanske två månader sedan började den svika mig regelbundet. Den begick harakiri när man minst kunde ana det, ofta vid olämpliga tidpunkter, som mitt i en telefonintervju med någon man jagat i veckor. Kopplade jag in laddsladden hämtade den sig ganska kvickt, men det var onekligen problematiskt. Jag skaffade ett bärbart batteri, och vips så hade jag en hjärtstartare till telefonen. Men även den lyckan var kortvarig, efter bara någon vecka förkunnade telefonen att strömmen från det bärbara batteriet inte räckte till för att starta – den ville ha mer.
    När jag skaffade telefonen förlängde jag abonnemanget med 24 månader, och betalar alltså även av telefonen på 24 månader. Jag var noga med att se till att jag därför fick en telefon med just 24 månaders garanti. Jag frågade i Telenorbutiken, och jajemän, detta var ett garantiärende. Vi förbereder telefonen genom att avinstallera mitt kodlås och lite andra grejer. När vi är klara säger killen:
    — Det som sker nu är att verkstaden tittar på telefonen och avgör om det är ett garantiärende. Om det inte är det får du en offert på lagning Omdu säger nej till den kostar det  350 kr
    Jag:
    — Det är inte rimligt
    — Jo, så gör alla företag
    — Nej, alla företag tar inte betalt för att lämna en offert, de flesta gör det inte
    — Det här är ingen offert
    — Vad är det då?
    — Ett avgörande om det är ett garantiärende eller inte
    — Ja, dvs de tittar för att avgöra vad det kostar för mig att laga den?
    –Ja
    –Vad är det om det inte är en offert?Delete
    — Ääääh, det vet jag inte?
    –Jag tycker det är orimligt
    –Ja, men det är inte vi som tar ut kostnaden, det är Sony
    –Ok, men jag har avtal med er?
    –Ja, och vi har avtal med Sony
    –Ja, och ni har förhandlat pissigt och låter det går ut över mig?
    — Jaaaa, så kan man ju se på det Men du kan ju vara lugn, det här är ju ett garantiärende.
    –Vad finns det som skulle kunna göra att det inte blir ett garantiärende
    — Om det är något annat fel
    — Den där lilla sprickan jag har på skärmen, skulle den kunna vara ett problem?
    — Ok, den såg jag inte Ja, de kommer inte acceptera att laga batteriet utan att laga den. Så den kommer du få en offert på
    — Så de lagar inte det som är på garantin om de inte får laga sånt som inte är på garantin och ta betalt för det? Och jag vet ju innan att jag inte vill lägga 2000 kr på att laga den
    –Fast du vet ju inte om det kommer kosta så mycket
    — Nä, och enligt dig måste jag betala 350 kr för att få reda på det
    –Ja
    — Tycker du att det är rimligt?
    –Fast så är det, det kan inte jag hjälpa Om jag hade varit du så hade jag gått till killen som har butik på andra sidan gatan. Han är jätteduktig, och han kan nog laga batteriet åt dig utan att åtgärda sprickan
    –Men då har jag ju ingen nytta av min garanti?
    –Nej?
    –Som ju ska täcka batterifelet?
    –Ja?
    –Verkar det rimligt?
    — Öhhhh vet inte?
    –Nä, jag säger upp mitt avtal
    –Då får du ringa kundtjänst
    –Fast jag tecknade det ju här?
    –Jag måste väl kunna säga upp det på samma ställe där jag tecknade det?
    –Nej vi har bara rätt att teckna avtal, inte att avsluta. Och om du skaffar ett billigt avtal, tänk på att de inte har några butiker där du kan få service.

Nu undrar jag bara hur lång telefonkö det är hos kundtjänst.

Jag vill även betona att inga butiksbiträden kom till skada under dialogen. Jag förstår naturligtvis även att just han inte alls är problemet. Tvärt om försökte han verkligen hjälpa till, och var vänlig och trevlig hela tiden. Men med företag som inte är intresserade av att vara till nytta för kunderna kunde han inte göra mer än han gjorde.

2 kommentarer

  1. Har en likadan telefon och har bytt batteri. 700 tror jag det kostade. Hos turken på hörnet. Han påstod att batteriet tog stryk av att jag installerat en laddare i bilen, som är en snabbladdare…

    1. Min laddare som kom med nya telefonen är ”snabbladdare”, alltså den man stoppar i väggen hemma.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *