Avtal, köp av tjänster och hästens bästa

Hästar mår bäst av att ha tillgång till vatten i hagen, även på vintern. Det anser nog de allra flesta. Men vems ansvar är det att se till att det är så?

Jag har på sista tiden läst flera som är upprörda över att det inte ingår att personalen ser till att hästarna har tillgång till vatten i hagarna på vintern när det fryser. I flera av fallen har det stått uttryckligen i deras avtal att det inte ingår. Ändå är de upprörda, och många håller med. Självklart ska den som släpper ut se till att hästen har vatten! Det gör man väl för hästens bästa, det är faktiskt rätt elakt och slött att inte göra det.

Det märkliga i detta resonemang är förstås att de blandar ihop vad som är bäst för hästen och vilken tjänst de har köpt, enligt avtal med stallägaren. Som hästägare har du ett ansvar för din häst. Om den ska ha tillgång till vatten i hagen är det din uppgift att se till att den har det. Om du gör det genom att själv åka dit och fixa eller om du köper tjänsten av någon annan spelar ingen roll för hästen. Men det är inte någon annans ansvar. Ingår det inte i den tjänst du köpt får du förstås hitta en lösning. Det är inte ”sunt förnuft” att någon annan fixar det hästägaren själv inte har någon lösning på.

Jag har även sett samma resonemang om försäkringar. Även där handlar det om en tjänst du köper av ett företag. Villkoren finns i försäkringsbrevet, och olika villkor har olika pris. Det betyder att det kan uppstå situationer där det kan vara djurskyddsmässigt rätt beslut att avliva en häst – men du får ändå inte ut några pengar på livförsäkringen. Det handlar om två olika frågor – den första är vad som är bäst för hästen, den andra är vad som ingår i den försäkringslösning som du betalat för.

1 kommentar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *