Roadtripp – sista etapperna

En körig vecka och en varm och intensiv helg har gjort att jag hamnat på efterkälken här! Jag sammanfattar helt enkelt våra sista roadtripdagar i ett enda inlägg så jag kommer ikapp.

Från Karlovy Vary åkte vi en bit österut för att sedan vända norrut. Dagens mål var Rzepin, en liten stad i Polen, ett delmål på väg till Szczecin i Polen. När vi svängde norrut körde vi in i Tyskland igen, och körde på tyska sidan gränsen ända till Frankfurt am Oder, som ligger i höjd med Rzepin.

Vägen var backig och vacker, med mycket utsikt. På grund av vägarbeten svängde vi in på rätt små vägar, och lagom till lunch var vi i Glashütte – Tysklands klockcentrum. Det är en ganska liten by, som är helt dominerad av klocktillverkare och klockförsäljare. Den här vackra fabriksbyggnaden från 20-talet är bara ett exempel.

Vi åt en god lunch på ett kafé och gick sedan en promenad och tittade på klockfabrikerna. En av de större hade en öppen entré med utställning och luftkonditionering. Tyvärr missade vi dock möjligheten att gå på guidad tur i fabriken – synd, för vi var rätt nyfikna på hur mycket som görs hantverksmässigt och hur mycket som görs industriellt på en exklusivare klocka.

Vi fortsatte på mindre vägar och kom till sist fram till Rzepin. Där visade det sig att hela torget och omkringliggande gator var helt uppgrävda. Och stan var inte större än att det var i princip hela stan.

Hotellet såg inte heller jättefräscht ut från utsidan.

Men när vi kom in blev vi rejält förvånade. Där var allt nyrenoverat och jättefint! Utsikten var däremot rätt trist.

I byn fanns det två restauranger, en pizzeria och den på vårt hotell. Vi tog en kort promenad till pizzerian på ungefär den enda gatan som gick att gå på, och bestämde oss sedan för att det fick bli hotellrestaurangen. Vi hade ju ätit en rejäl lunch, så vi bestämde oss för att äta polska piroger till kvällsmat, det brukar vara gott! De här var helt ok, inte de bästa vi ätit, men inte dåliga heller.

Nästa dags etapp var en av de kortare – knappt 20 mil. Det gjorde att vi kom fram till hotellet i Szczecin vid lunchtid. Hotellet var fyrstjärnigt och centralt – med parkeringsplats på innergården, hiss och AC. Inte minst det sista uppskattade vi mycket efter att ha bott på många varma hotellrum. Vi gick ut på stan och åt lunch i ett stånd – polska piroger igen. De här var stekta och riktigt goda! Vi letade även upp ett glasställe där vi tidigare ätit god glass och tog efterrätt där.

Efter att ha promenerat ett bra tag och spanat restauranger för kvällen bestämde jag att vi skulle äta i en av restaurangerna vid torget. Det var jag som bestämde, för jag fyllde år! Vi tog ett glas vin på en annan uteservering först. Det visade sig vara helt rätt val av restaurang, maten var verkligen supergod.

Jag åt teryakivingar till förrätt, glömde fota när de kom in, men som ni ser åts de med god aptit. Det var dessutom en rätt rejäl portion för en förrätt…

Min huvudrätt var oxfilé på ost- och potatismos med en peppar- och svampsås till.

Även detta var fantastiskt gott, och mycket! Trots att vi var jättemätta ville vi ha efterrätt, och creme bruléen med jordgubbar på gjorde oss verkligen inte besvikna.

Dagen efter, på fredagen, hade vi båtbiljetter hem – från Swinoutije till Ystad. Den sju timmar långa båtresan på en tråkig båt gick trots allt rätt bra. Vädret var fint, så ett tag satt vi ute, resten av tiden fanns det såna där bra flygplansfåtöljer där vi kunde sitta och läsa. Däremot var nog lunchen det sämsta vi ätit på hela resan. Och under resten av året. Tur vi hade fått en riktigt bra hotellfrukost innan!