Pilsnerstan

I går morse lämnade vi Salzburg efter att jag kommit på den perfekta frukostdrycken – latte med espresso till. Det var fortfarande galet varmt, 34 grader, när vi körde in i en liten stad på gränsen mellan Österrike och Tjeckien för en lättare lunch – vi åt kaiserschmarrn igen – bäst att passa på innan vi passerar gränsen tyckte vi. Den var rätt olik den vi åt uppe på glaciären, jag tyckte den här var godare, Ulrik föredrog den andra.

Ett av våra ständiga mantran när vi är ute och kör i Europa är ”säg till om du ser en ridsportbutik”. Jag såg en som vi precis passerade när Ulrik körde, men han lyckades vända och köra in. Vi hade ju i och för sig redan handlat på Loesdau, men det är alltid kul att se vad de har. De här hade stövlar som vi inte köpte till exempel.

Vid halv fem var vi framme vid vår övernattningsstad – Pltzen i Tjeckien. Ulrik hade bokat en guidad tur på bryggeriet Pilsner Urquell Jag som inte dricker öl alls valde att under tiden ta en promenad i staden. Den visade sig inte alls vara särskilt spännande, och efter en stund hamnade jag dessutom i en rejäl regnskur. Det var fortfarande över 30 grader, så ingen katastrof, men jag ville inte gå runt mer så jag gick in på en restaurang och satte mig. När Ulrik var klar kom han också dit och vi fick en god middag på en fin uteterass mot vattnet där det simmade en massa andungar. Vi konstaterade att det var tre större sällskap utöver oss på terassen, ett med fyra brittiska herrar, ett med 12 manliga hårdrockare och en tysk snusförening (av t-shirtarna att döma) Även de bara killar, 8 stycken. Jag var alltså ensam tjej på hela verandan och när vi tittade in i restaurangen konstaterade vi att de tre-fyra sällskap som satt där också var helt manliga. Jag passade på att gå på toaletten och tänkte att äntligen är det ingen trängsel på damtoan 😀

Dagen idag har inneburit mycket bilåkande. Vi är ju på väg hemåt nu och valde att ta en lite längre etapp. Vi har åkt på allt från lappade små byvägar där vi undrade om det ens gick att köra till tyska autobahn. Genom Tjeckien såg vi massor med stora humleodlingar – inte så konstigt med tanke på ölproduktionen i landet.

Även om det varit en del vägarbeten så har det rullat på bra och vi har inte hamnat i stau en enda gång. Vi köpte lunch på Dominos Pizza – det visade sig vara god och prisvärd bilkörarlunch. Deras ”pizzabröd” var dessutom mycket fingerätvänliga – hade vi vetat det hade vi tagit bara såna!

Dagens övernattning var bokad på en biergarten i Havelberg. Vi såg framför oss hur skönt det skulle vara att sitta i garten med en bier (eller vin för mig då) när vi kom fram. Bara det att restaurangen var stängd söndagar, sån besvikelse! Rummet var i alla fall fint, men vi skrattade när vi kom in på toan. Allt annat var dekorerat i olika grå nyanser, ganska sparsmakat, men toan såg ut så här!

Vi gick ut och letade upp ett middagsställe i den kyliga kvällen, gårdagens 34 hade byttts mot 17 grader, – och hittade ”Gyllene pannan”. Det var ett ställe som drevs av ett riktigt original. Han kunde ingen engelska och hade ingen meny – men han kom ut till bordet med en massa olika råvaror, så vi fick peka på vad han skulle laga till åt oss. Vi konstaterade att det kanske inte var den bästa måltiden vi ätit på resan, men inte den sämsta heller, och upplevelsen var i alla fall unik.